Το φροντιστήριο '' νόημα '' σας καλωσορίζει στον καινούριο του χώρο έκφρασης. Περιμένουμε τις δικές σας απόψεις και τα σχόλιά σας .

Για να αναρτηθεί το άρθρο σας στείλτε το με email στο noima.fme@gmail.com

7/6/11

Οι λόγοι για τους οποίους το εκπαιδευτικό μας σύστημα πάσχει !!! (Κατά την άποψη του Υπουργείου Παιδείας)


Διαβάστε παρακάτω τους επίσημους λόγους (απο την πρόταση του υπουργείου παιδείας για το νέο λύκειο), για τους οποίους, το σημερινό λύκειο έχει αποτύχει,αλλά και τις παροχές του σημερινού λυκείου στους μαθητές όπως και τις πιθανές αδυναμίες του.
Το κείμενο αυτό,δεν μπορούμε να πούμε οτι δεν περιέχει και κάποιες αλήθειες όπως για παράδειγμα οτι στα προγράμματα σπουδών υπάρχει υπερβολικά μεγάλος αριθμός μαθημάτων, αλλά και οτι η διδακτέα ύλη είναι τεράστια με αποτέλεσμα να χάνεται η ουσία και να προωθείται η αποστήθιση εις βάρος της κριτικής σκέψης.
Όμως ,ως προς το επίπεδο των παροχών του σχολείου προς  τους μαθητές, είναι τουλάχιστον ξεκαρδιστικό (αν όχι εξοργιστικό) αφου μάλλον αναφέρεται σε κάποια άλλη χώρα και σίγουρα όχι στην Ελλάδα.
  Αναφέρουμε κάποια απο τα καλύτερα σήμεια του κειμένου:
    • εκπαιδευτικούς πολύ υψηλής επιστημονικής εξειδίκευσης (στον καφέ, τον ύπνο μέσα στην τάξη,στην ανάγνωση εφημερίδας αλλά και αποστολή μηνυμάτων μέσω κινητού, αλλά και σε πολλές άλλες δεξιότητες !!!)
    Σε αυτό το σημείο βέβαια να τονίσουμε οτι δεν απαξιώνουμε το σύνολο των καθηγητών στα Λύκεια και στα Γυμνάσια της χώρας, αντιθέτως, η αλήθεια είναι οτι κάποιοι καθηγητές προσπαθούν μέσα σε αυτό το χάος να δώσουν τον καλύτερο ευατό τους (συνήθως στην αρχή της δημόσιας καριέρας τους) αλλά, αυτοί είναι ελάχιστοι και στο τέλος εγκαταλείπουν τις προσπάθειες τους ,αφού το όλο σύστημα δεν τους βοηθάει, το αντίθετο,γίνεται και σε αυτό το μικρό υγιές κομμάτι του σώματος της εκπαίδευσης,μετάσταση του καρκινώματος της δημοσιουπαλληλίτιδας!!!  
      • την καλύτερη αναλογία μαθητών/διδάσκοντα (8,5:1) ανάμεσα σε όλες τις χώρες μέλη της Ε.Ε. και του ΟΟΣΑ.( 8 μαθητές για κάθε καθηγητή !!!! αλήθεια ο υπόλοιπος μισός μαθητής δεν μας εξήγησατε, είναι απο την μέση και πάνω ή απο την μέση και κάτω!!! Επίσης, τι νόημα έχει αυτό το στατιστικό στοιχείο όταν η κάθε τάξη έχει τουλάχιστον 25 μαθητές με 1 καθηγητή!!!! το οποίο κατά τη γνώμη μας είναι η βασική πηγή των περισσοτέρων κακών στα σημερινά Λύκεια και Γυμνάσια.)
      • τα περισσότερα σχολεία σε αναλογία με το σύνολο του πληθυσμού της χώρας ,στην Ευρώπη (για αυτό και γίνονται οι απαραίτητες συγχωνεύσεις!!!)
      και για το τέλος αφήσαμε τα καλύτερα
        • το 91.4% των Λυκείων διαθέτουν εργαστήρια Φυσικής-Χημείας ( όπου το 91% είναι συνήθως κλειστά και στο υπόλοιπο 0.4% διεξάγονται πειράματα τύπου CERN και ΔΗΜΟΚΡΙΤΟΥ, όπως πειράματα κρούσεων -βλέπε θεωρία μπιλιάρδου -εμβάθυνση στα κόλπα με μπεγλέρι κ.λ.π αλλά και πρακτικής χημείας, όπως,  τι συμβαίνει αν αναμίξουμε βότκα με ούζο, καθώς και μελέτη 'ολων των  πιθανών συνδυασμών ποτών, αλλά και φαγητών, που είναι βασικοί για τα απαραίτητα ξενύχτια που θα ακολουθήσουν  στο πανεπιστήμιο, όταν με το καλό, εισέλθουν σε αυτά οι μαθητές!)
        •  το 97.2% διαθέτει εργαστήρια Πληροφορικής  και το σύνολο των υπολογιστών που υπάρχουν στα Λύκεια είναι συνδεδεμένοι στο διαδίκτυο εκ των οποίων το 91.4% με ευρυζωνική σύνδεση και επίσης).                  ΑΣΧΟΛΙΑΣΤΟ!!!!!!!
         Στο μόνο σημειό με το οποίο θα συμφωνήσουμε, είναι το παρακάτω :

         Οι Έλληνες έφηβοι είναι οι πιο σκληρά εργαζόμενοι Έλληνες.
        Φοβούμαστε όμως οτι τα νέα μέτρα δεν μπορούν να ελαφρύνουν τους μαθητές.


         Διαβάστε  παρακάτω το κείμενο όπως εκδόθηκε απο το Υπουργείο Παιδείας :

        Νέο Λύκειο: Μετά το «Νέο Σχολείο» και πριν το «Νέο ΑΕΙ»


        Παρουσιάζουμε σήμερα τις προτάσεις του Υπουργείου Παιδείας για το «Νέο Λύκειο».
        Στη διαμόρφωση τους έχουν ληφθεί υπόψη :
        ·         Οι μελέτες  του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου.
        ·         Το πόρισμα του Εθνικού Συμβουλίου Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας υπό τον
        κ. Μπαμπινιώτη.
        ·         Το σύνολο των προτάσεων που έχουν κατατεθεί στο ΕΣΥΠ.
        ·         Τα   πορίσματα συνεδρίων της ΟΛΜΕ.
        ·         Τα συμπεράσματα της  μελέτης PISA του  O.Ο.Σ.Α.
        ·         Τα προγράμματα σπουδών πολλών ευρωπαϊκών χωρών
        ·         Οι σύγχρονες εκπαιδευτικές ανάγκες και η σημερινή πραγματικότητα στο εκπαιδευτικό μας σύστημα συνολικά και στο Λύκειο ειδικότερα.
        ·         Ο λυκειακος χάρτης της χώρας και το ανθρώπινο δυναμικό που υπηρετεί σήμερα στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.

        Για την πρόταση αυτή  - που αύριο καταθέτουμε στο Εθνικό Συμβούλιο Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, υπό τον κ. Καζάζη – δούλεψαν μάχιμοι εκπαιδευτικοί, με εμπειρία στο Ελληνικό Λύκειο, στο ΙΒ αλλά και σε άλλες χώρες, καθώς και ακαδημαϊκοί με ειδική γνώση στο θέμα.

        Όπως πολλές φορές έχω  πει,  δεν προωθούμε μια ακόμη «αλλαγή για την αλλαγή» και μάλιστα σε όλα τα επίπεδα του εκπαιδευτικού μας συστήματος. Θα ήμουν ευτυχής αν μπορούσα να περιοριστώ   σε επιμέρους βελτιωτικές κινήσεις, όμως όλοι οι δείκτες επιβεβαιώνουν το κοινό αίσθημα: Το εκπαιδευτικό μας σύστημα πάσχει!
        Δεν προάγει την κριτική σκέψη.
        Δεν ξεχωρίζει τα χρήσιμα και ταλαιπωρεί τον μαθητή,  με πολλά επουσιώδη και περιττά.
        Δεν αξιοποιεί σωστά το εκπαιδευτικό  μας   υψηλής στάθμης δυναμικό και τις υπαρκτές υποδομές.
        Έχει μετατρέψει τις δυο τελευταίες τάξεις του Λυκείου, σε «παρακολούθημα» των φροντιστηρίων.
        Και για το δεδομένο αποτέλεσμα, στοιχίζει πολύ ακριβά και για τον Έλληνα  φορολογούμενο και για τον κάθε γονιό χωριστά.
        Μερικά στατιστικά στοιχεία επιβεβαιώνουν  το πρόβλημα αλλά και τις δυνατότητες που υπάρχουν και  δεν αποδίδουν τα αναμενόμενα.
        Το Λύκειο σήμερα έχει
        ·       ως προς το διδακτικό  προσωπικό:
        •  εκπαιδευτικούς πολύ υψηλής επιστημονικής εξειδίκευσης (το 34.7% των έχουν πρόσθετα ακαδημαϊκά προσόντα (μετεκπαίδευση στο εσωτερικό ή στο εξωτερικό, κατοχή δεύτερου πτυχίου ανώτατης εκπαίδευσης, μεταπτυχιακό δίπλωμα ειδίκευσης Master ή Διδακτορικό)
        • την καλύτερη αναλογία μαθητών/διδάσκοντα (8,5:1) ανάμεσα σε όλες τις χώρες μέλη της Ε.Ε. και του ΟΟΣΑ.
        ·         ως προς τον αριθμό σχολικών μονάδων:
        •  Στην Ελλάδα λειτουργούν 1297 σχολικές μονάδες Ενιαίων Λυκείων, Αντίστοιχα στην Φιλανδία ( πληθ. 5.300.000) λειτουργούν 448 μονάδες και στην Πορτογαλία (πληθ. 10.600.000) 822 μονάδες. Δηλαδή στην Ελλάδα 1 μονάδα ανά 8.700 κατοίκους, στην Φινλανδία  1 ανά 11.900 και στην Πορτογαλία 1 ανά 12.900. 
        ως προς το επίπεδο υλικοτεχνικής υποδομής:
        • πολύ ικανοποιητικό επίπεδο (το 91.4% των Λυκείων διαθέτουν εργαστήρια Φυσικής-Χημείας, το 97.2% διαθέτει εργαστήρια Πληροφορικής, το σύνολο των υπολογιστών που υπάρχουν στα Λύκεια είναι συνδεδεμένοι στο διαδίκτυο εκ των οποίων το 91.4% με ευρυζωνική σύνδεση και επίσης) σχεδόν όλα τα Λύκεια (98.5%) εργάζονται με πρωινό ωράριο,
        • ως προς την επιλογή γενικού Λυκείου η επαγγελματικού Λυκείου:σήμερα μόλις 1 στους 4 ή 5 περίπου έλληνες μαθητές κατευθύνεται στο τεχνικό-επαγγελματικό λύκειο. Το ποσοστό αυτό βρίσκεται σε πλήρη αναντιστοιχία με ό,τι συμβαίνει στις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες όπου οι μισοί και πλέον μαθητές κατευθύνονται στον τεχνικό-επαγγελματικό κλάδο της ανώτερης δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Η τάση αυτή οδηγεί στην ανάγκη για πλήρη αναμόρφωση του τεχνικού-επαγγελματικού Λυκείου στη χώρα μας, ώστε να καταστεί μια αξιόπιστη και ελκυστική λύση για τους μαθητές. Προς την κατεύθυνση αυτή θα κινηθούμε άμεσα το αμέσως προσεχές διάστημα
        ·         ως προς τα προγράμματα σπουδών:
        •    Στην Ελλάδα υπάρχει ο μέγιστος κατακερματισμός του σχολικού χρόνου με υπερβολικά μεγάλο αριθμό μαθημάτων στο λύκειο (49 μαθήματα), όταν στη Γαλλία είναι 26, στην Ισπανία 24, στην Ιταλία 30,  και ξεχωρίζει η Κύπρος με 44 . Στα 49 περιλαμβάνονται και 8 μονόωρα.   Η κατάσταση αυτή  αφενός δεν επιτρέπει  την εμπέδωση ύλης  αφετέρου, ακυρώνει τον  παιδαγωγικό ρόλο των εκπαιδευτικών που σε ελάχιστο χρόνου προσπαθούν να καλύψουν μια υπερφορτωμένη και εγκυκλοπαιδικού τύπου ύλη
        ·         ως προς την αποτελεσματικότητα:
        •      οι ακαδημαϊκές επιδόσεις των μαθητών αποτελούν ένα σημαντικό κριτήριο αξιολόγησης . Τα αποτελέσματα του διαγωνισμού PISA (2009) του ΟΟΣΑ δεν είναι καθόλου ενθαρρυντικά. Σε σύνολο 34 χωρών, οι μαθητές μας κατατάσσονται στην 26η θέση στην Γλώσσα, στην 31η θέση στα Μαθηματικά, και στην 32η θέση στις Φυσικές Επιστήμες
        • Ένας άλλος αρνητικός δείκτης είναι τα υψηλά ποσοστά χαμηλής βαθμολογίας στις εισαγωγικές εξετάσεις σε Πανεπιστήμια και ΤΕΙ. Με βάση τα στοιχεία της τελευταίας τετραετίας τα ποσοστά των εξεταζομένων με βαθμολογία κάτω του 10 συνολικά  (σε παρένθεση τα ποσοστά κάτω του 5) έχουμε παραδείγματα όπως:  Ιστορία Γενικής Παιδείας  σε ποσοστό 45%-60%  (23%-33%), Αρχαία Ελληνικά Θεωρητικής κατεύθυνσης  σε 40% - 50% (17% - 23%) , Ιστορία θεωρητικής κατεύθυνσης σε 45% - 50% (20% -25%), Μαθηματικά Τεχνολογικής κατεύθυνσης ΙΙ σε ποσοστό 60% - 75% (40% - 50%) Φυσική Τεχνολογικής κατεύθυνσης ΙΙ σε 55% - 65% (25% - 30%)
        • ως προς τον Έλληνα μαθητή και μαθήτρια:
         Οι Έλληνες έφηβοι είναι οι πιο σκληρά εργαζόμενοι Έλληνες.
        ·         ως προς το κόστος:
        •                Η εμπέδωση       σε κάθε οικογένεια της αντίληψης ότι το φροντιστήριο αλλά και η        εξωσχολική βοήθεια του μαθητή είναι απολύτως αναγκαία για την είσοδο του στην             τριτοβάθμια εκπαίδευση έχουν οδηγήσει στην απαξίωση του λυκείου , στο       φαινόμενο της αποχής από το δημόσιο σχολείο αλλά της συστηματικής   παρακολούθησης των ιδιωτικών μαθημάτων .
        Η αλλαγή αυτής της κατάστασης αποτελεί  ευθύνη και πρόκληση πολιτεία και                εκπαιδευτικούς  
        Σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία του ΚΑΝΕΠ της ΓΣΕΕ η μέση ετήσια δαπάνη των           οικογενειών για τα φροντιστήρια ανέρχεται σε περίπου 900 εκατομμύρια € (εκ των            οποίων τα δυο τρίτα  για φροντιστήρια και το ένα τρίτο για ιδιαίτερα μαθήματα). 

        Δεν υπάρχουν σχόλια:

        Δημοσίευση σχολίου